Ilmoita kiinnostuksestasi ja tilaa itsellesi tiedote, kun matka on varattavissa.
Tästä matkasta tekee erityisen ainutlaatuisen:
- Päivittäiset keskustelut alueen eri kulttuureista ja ihmisistä
- Tyypilliset siperialaiset kylät matkan varrella …………
- Vaellus Taigan läpi luonnonsuojelualueella ……………………
- Venäläinen sauna …………………………………………
- Vierailu siperialaisen maanviljeiljän luona ……………………
- Tyynen valtameren satama ja merimuseo ……………………
- Vodkan maistelua venäläisillä välipaloilla ……………………
- UNESCO-kohteet………………………………
Matkaohjelma
Päivä 1 Helsinki – Vladivostok lento
Kokoonnumme Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Lento Helsingistä Vladivostokiin Moskovan kautta lähtee klo 13.25. Jatkoyhteys Moskovasta klo 20.45.
Päivä 2 Kukkulainen ja rento Vladivostok (L)
Kone laskeutuu Vladivostokiin klo 12.15 paikallista aikaa. Oppaan tapaaminen ja kuljetus hotelliin. Hotellissa tunnin verran rentoutumista, jonka jälkeen nautitaan lounas paikallisessa ravintolassa.
Lounaan jälkeen lähdemme kolmen tunnin opastetulle kiertoajelulle legendaarisen Vladivostokin mielenkiintoisiin nähtävyyksiin. Kaupunki on vilkas, nykyaikainen kaupunki, jonka asukkaat ovat tyyliltään länsieurooppalaisia. Vierailemme mm. kaupungin historiallisessa linnakkeessa sekä Orlinoe Gnezdon huikeassa näköalapaikassa. Kaupunki on aina ollut sijaintinsa vuoksi hyvin kansainvälinen. Merenkulku ja kaupankäynti näkyvät katukuvassa. Vladivostokia kutsutaan Venäjän San Fransiscoksi.
Päivä 3 Vladivostokin Russky-saari (A)
Aamiainen hotellissa. Päivän kohokohtana on vierailu Russky-saarella sekä merimuseossa. Russky-saari yhdistyy Vladivoskokiin mailman suurimmalla vinoköysisillalla. Neuvostoaikaan saari oli sotilaskäytössä, eikä sinne päässyt kuin erityisluvalla. Kierros päättyy Vladivostokin keskustaan, tämän jälkeen vapaata aikaa. Vladivostokin nähtävyys- ja ravintolatarjonta on runsasta. Täältä löytyy varmasti jokaiseen makuun sopivia vierailukohteita ja ravintoloita.
Klo 19.30 kokoontuminen hotellin aulassa, kuljetus Vladivostokin rautatieasemalle. Illalla klo 21.00 lähtö junalla numero 5 Vladivostokin asemalta Khabarovskiin 4 hengen makuuvaunuhytissä.
Päivä 4 Amur-joella Khabarovsk ja Khekhtsirin luonnonsuojelualue (A,L)
Klo 08.15 saavumme Khabarovskiin. Paikallinen opas on vastassa. Kuljetus Intourist tai vastaavaan hotelliin, jossa syödään aamiainen.
Hotelliaamiaisen jälkeen lähdemme Khabarovskin opastetulle kiertoajalulle. Lounaan jälkeen sisäänkirjattuminen hotelliin.
Noin klo 15.00 kuljetus Khekhtsirin ainutlaatuiselle luonnonsuojelualueelle, jossa on lyhyt vaellus (noin 40 minuuttia) taigametsässä Amur-joen rannan läheisyydessä. Legendan mukaan Khekhtsirin nimi tulee shaman Kheecchierin nimestä. Illallinen ja majoitus Khabarovskissa.
Päivä 5 Khabarovsk
Aamiaisen jälkeen kuljetus Khabarovskin rautatieasemalle. Lähtö junalla numero 7 Khabarovskin rautatieasemalta Novosibirskiin klo 11.28. 2 hengen makuuvaunuhytissä.
Päivät 5 – 9 Laaja maaseutua Khabarovskista Novosibirskiin
Tänään junamatkamme jatkuu länteen. Matkaamme Chitan, Trans-Manchurian ja Baikal-Amurin radaristeyksien, Birobidzhanin ja Baikal-järven kautta Novosibirskiin.
4 yöpymistä junassa, 2 hengen makuuvaunuhytissä.
Päivä 10 Novosibirsk – Siperian pääkaupunki
Klo 05.26 saavumme Novosibirskiin, opas on vastassa Novosibirskin rautatieasemalla, kuljetus hotelliin. Rentoutuminen klo 12.00 asti. Kuljetus lounaalle siperialaiseen ravintolaan, jonka jälkeen alkaa opastettu kierros Novosibirskissa. Majoitus Marins Park***+ hotellissa.
Päivä 11 Siperialainen maaseutu ja kylät
Hotelliaamiaisen jälkeen huoneiden luovutus ja lähtö koko päivän maaseuturetkelle. Vierailemme Kolyvan, Matveevkan ja Dvurechien kylissä. Kolyvan on yksi Novosibirskin alueen mielenkiintoisimmista paikoista ja yksi alueen vanhimmista asutuksista. Ob-joen varrella sijaitseva kylä on perustettu paljon aikaisemmin kuin Siperian pääkaupunki, vuonna 1713. Koska nomadit eivät koskaan hyökänneet Kolyvaniin ja Venäjän raja siirtyi etelämpään, kaupunki menetti sotilastoimintonsa, mutta ihmiset asuivat siellä edelleen ja pian siitä tuli kauppapaikka, jossa asui paljon varakkaita kauppiaita. Lounas paikallisen perheen luona Matveevka kylässä. Vierailemme paikallisen maanviljelijän luona, luvassa on myös siperialainen sauna. Vierailemme myös Dvurechien kylässä, joka sijaitsee vain 20 min matkan päässä. Siellä on tarjolla paikallisia maitotuotteita. Junamatkaeväät ostetaan matkalla Novosibirskiin.
Klo 22.05 juna matkaa Tatarstaniin. Kaksi yöpymistä junassa, 4 hengen makuuvaunuhytissä.
Päivät 11-13 Matkalla tarunhohtoiseen Tatarstaniin
Tatarstanin pääkaupunki Kazan Volga-joen rannalla (A,I)
Saavumme Kazaniin klo 05.34. Paikallinen opas on vastassa, kuljetus hotelliin. Aamiainen ja vapaata aika rentoutumiseen klo 12.00 asti.
Kaupunkikiertoajelu Kazanissa, tutustutaan kaupungin moniin tärkeimpiin kohokohtiin. Kremlissä näemme Spasskaya-tornin, Kul Sharifin moskeijan, Pushechny Dvorin eli vanha tykkiaukion ja Suyumbiken tornin, jonka jälkeen vierailu Kazanin yliopistolla, vanhassa tataarilinnoituksessa, Kaban-järvellä, Kremlevskaya-kadulla ja vapauden aukiolla. Vodkamaistiaiset ja illallisen jälkeen kuljetus hotelliin. Majoitus Ibis*** tai vastaavassa hotellissa.
Päivä 14 Kazan (A)
Vapaata aikaa Kazanissa. Loistavat palvelut, edullinen hintataso, kiinnostavat kulttuurikohteet sekä herkullista ruokaa tekevät Kazanista helpon kohteen päivänviettoon. Majoitus Ibis*** tai vastaavassa hotellissa.
Päivä 15 Kazan – Helsinki
Finnairin suora yhteys vie meidät 2,5 tunnissa kotiin. Lennon aikataulu klo 04.15 – 06.55.
Kyllä. Vaikka junassa ja sen hyteissä miehet sekä naiset ovat yhdessä, ei se ole este matkalle lähtöön. Lukemattomat yksin matkustavat miehet ja naiset ovat tehneet “Traveller Trans-Siperia”-matkan Siperian halki. ”Hytti 6” Finlandia-palkitun kirjan tapaista matkustamista ei enää ole. Yksinäiset matkaajat voivat pelotta nousta junaan.
Junasta voi nousta asemalaiturille jaloittelemaan ja ostamaan tarjolla olevia tuotteita, mutta matkaa on jatkettava samalla junalla. Jos on omatoimisesti ostanut lipun vain jollekin väliasemista on huolehdittava itse siitä, että jatkolippu on ostettavissa edelleen. Kannattaa asioida aseman lippuluukulla ja varata uusi paikka. Jos jää yön yli väliasemalle yli 72 tunniksi (3 vuorokautta) on Venäjällä rekisteröidyttävä hotellissa tai poliisilla.
Venäjän viisumi kelpaa koko maassa. Jos jostain syystä jää junasta vahingossa, lienee ainoita vaihtoehtoja yrittää ajaa juna kiinni taksilla tms. ja hypätä uudestaan kyytiin seuraavalla asemalla. Näin varsinkin, jos kaikki matkadokumentit ja -tavarat ovat jääneet junaan. Asemalaiturilta ei ole junan pysähtyessä syytä lähteä laituria kauemmaksi.
Mongolian / Kiinan ja Venäjän / Kiinan rajalla vaihdetaan joka vaunuun uudet telit ja akseliparit. Vaihtoaika vietetään omassa vaunussa ja seurataan telien vaihtoa. Vaunu nostetaan hieman ilmaan ja laitetaan uudet “akseliparit” alle. Vaihto johtuu maiden eri raideleveyksistä.
Kyseessä on normaali, ympärivuoden liikennöivä Venäjän, Mongolian tai Kiinan rautateiden juna, jossa matkustavat kaikki muutkin matkustajat.
Ei aivan. Idän pikajuna on hieno luksusjuna turisteille, kun taas Trans-Siperian juna on normaali pitkänmatkan reittijuna. Matkaseura saattaa kuitenkin olla yhtä hyvää ellei parempaakin. Junassa 1. luokan vaunuissa on enemmän tilaa ja hieman leveämmät sängyt kuin 2. luokan vaunuissa. Molemmissa luokissa matkustaminen on sopivaa.
Junan ravintolavaunusta saa ruokaa ja juomaa kohtuullisen hintaan. Ravintolavaunu myy usein myös snackeja, keksiä ym. pikkupalaa. Asemalaiturilta voi ostaa paikallisten ihmisten myyntiin tuomia elintarvikkeita ja juomia. Piirakat, hedelmät, snackit, juomat ja jopa lämpimät ruuat joskus kuuluvat laiturikauppiaiden valikoimiin.
On myös hyvä ottaa omia eväitä mukaan junaan. Esim. murukahvi, pussitee, hapankorput, pähkinät, rusinat, virvoitusjuomat jne. ovat hyviä. Kasvisruokavaliota tai muuta erikoisruokavaliota noudattavien on hyvä varautua omiin eväisiin. Ravintolavaunusta saa pyydettäessä erilaisia annoksia, mutta he eivät aina ymmärrä valinnan mahdollista ehdottomuutta.
Junassa on 1. ja 2. luokka. Hytit ovat samankokoiset, mutta 1. luokan hytissä on kaksi vuodetta ja 2. luokan hytissä on 4 vuodetta. Matkatavaroille on tilaa vuoteen alla tai ylhäällä käytävän päälle menevällä osalla. Rinkka tai kohtuullisen kokoinen matkalaukku mahtuu tähän tilaan.
Saa ravintolavaunusta (PECTOPAH), tai ostettuna joiltain asemilta pysähdysten aikana. Myös oman shampanjan tuonti vaunuun on sallittua. Shampanjan nauttimisessa on kuitenkin noudatettava kohtuutta ja huomioitava kanssamatkustajat. Shampanjan kanssa sopii venäläinen kaviaari (IGRA) hyvin. Paahtoleivästä joutunee tinkimään.
Junan kulkiessa voi polttaa vaunujen päädyissä. Asemalaitureilla (ei Helsingin) saa polttaa.
Juna pysähtyy asemasta riippuen 2 – 30 minuuttia. Junan lähettäjä tai juna ei anna lähtömerkkejä, vaan juna lähtee liikkeelle ilmoittamatta. Junasta voi kaydä asemilla ulkona happihyppelyllä, suorittaa muutama venyttely- ja voimisteluliike ja ostaa suuhunpantavaa paikalliselta yksityisyrittäjältä. Vaunujen henkilökunta näyttää milloin on syytä nousta takaisin vaunuun.
Ei olennaista eroa. Molemmat junat ovat alunperin saksalaista valmistetta, ja rakenteeltaan lähes identtiset. Henkilökunta on tietysti joko kiinalaista tai venäläistä. Kiinalainen juna tekee matkan nopeammin kulkien Mongolian halki. Venäläinen juna kiertää Mongolian Manchurian kautta. Molemmat päätyvät Pekingiin. Juna n:o 2 ajaa Moskovasta Vladivostokiin. Henkilökunnan englannin taito on rajallinen kaikissa junissa Siperian radalla.
Passintarkastajat tulevat junaan tarkastamaan passit ja viisumit. Tulliselvityskaavakkeet jaetaan junassa ja ne annetaan täytettyinä pyydettäessä tullivirkailijalle. Suomen ja Venäjän rajalla tarkastus tehdään junan liikkuessa. Venäjän ja Mongolian / Kiinan rajoilla juna seisoo noin 4-5 tuntia. On hyvä käydä WC:ssä hyvissä ajoin ennen kuin juna tulee rajalle, sillä WC:t suljetaan rajamuodollisuuksien ajaksi. WC:t ovat suljettuina myös asemia ennen ja jälkeen.
Kiinan rajalla junassa vaihdetaan raideleveyden muuttuessa telit. Vaunut nostetaan ilmaan telien vaihdossa. Veturi ja ravintolavaunu vaihtuu rajalla toisenmaalaiseksi.
Pekingistä saa meiltä junalippuja edelleen Shanghaihin, Hongkongiin, Guangzouhun, Chongqingiin tai mihin vain Kiinassa raiteet vievät. Kiinasta voi mennä rajan yli Vietnamin Hanoihin ja edelleen alas Saigoniin eli Ho Chi Minh Cityyn. Vietnamista saa viisumin Laosiin tai Kamputseaan ja taas matka jatkuu!
Miten luetaan venäläistä junalippua (lue vasemmalta oikealle):
junan numero, lähtöpäivä, lähtöaika, vaununumero, junalipun tyyppi;
lähtökaupunki, saapumiskaupunki, junatyyppi;
paikkanumero;
passinumero/matkustajan nimi venäjäksi;
lipun kokonaishinta, saapumisaika; (Moskovan aika.)
Passin pitää olla voimassa vielä 6 kuukautta matkan päättymisen jälkeen. Passissa pitää olla riittävästi tyhjiä lehtiä viisumeita varten. Venäjän ja Kiinan viisumit liimataan passiin.
Ota mukaan Siperian junamatkalle: pieni taskulamppu, korkinavaaja, lusikka, monitoimilinkkarisatsi, (MP3-soitin), talous- ja WC-paperia pari rullaa, WC-istuimen suojapaperia, paljon “Savetteja”, naisille omat hygienia tuotteet, roskapusseja, pelikortit, paperia ja kynä, kumipohjaiset junatossut, pieni pyyhe, eväitä (esim. pähkinöitä ja rusinoita, kuivattuja hedelmiä, korppuja, keksiä, pussikeittoja, oma muki tai kuppi, lusikka ja haarukka), matkavakuutustodistus, viisumit, passi ja varapassikuvia sekä valokopio passista. Pikkulahjoja (karkkia, tupakkaa tms.) annettavaksi junahenkilökunnalle tai tarjottavaksi matkakumppaneille. Junahenkilökunnan kanssa kannattaa heti alusta alkaen solmia hyvät suhteet. Matkatavarat eivat saa virallisesti painaa yli 35 kg / hlö. Matkatavarat pitää myös saada mahtumaan niille varattuun tilaan vaunuosastossa.
Visa- Mastercard-, Amex tms. luottokortit tai suomalainen pankkikortti eivät kelpaa junassa.
Kaikki tarvittavat viisumit on parasta hankkia ennakkoon Suomessa. Venäjän Mongolian ja Kiinan viisumit anotaan a.o. konsulaatista. Viisumiohjeet löytyy sivuston Viisumi osiosta ja sivulta
Passin voimassaoloaikaa tulee olla vielä ainakin 6 kk. Viisumin saantiin pitää varata aikaa n. 5-12 päivää / viisumi.
Kiinan konsulaatti on avoinna ma-pe 09.00-11.30 www.chinaembassy-fi.org
Laosin tai Kambodzan viisumit on viisainta anoa matkanvarrella esim Pekingissä tai Hanoissa, joskin ne saa myös rajoilta /lentoasemalta maahan saavuttaessa. Vietnamissa saa olla 14 vrk ilman viisumia. Tiedot viisumeista tässä ovat epävirallisia. Virallista tietoa saa kustakin konsulaatista. Jos matka peruuntuu jostain syystä, ja viisumit on jo toimestamme hankittu, niin meille maksettua viisumimaksua ei palauteta.
Tervetuloa matkalle Siperiaan, Mongoliaan ja Kiinaan !
Matkan kesto
15 päivää
Hinta
Hintatieto päivitetään matkustuspäivien varmistuttua
2 hengen huoneessa
1 hh lisämaksu (mahdollista vain hotelleissa)
Seuraavat lähdöt
Tilaa ilmoitus
Kuvagalleria
Hintaan sisältyy
- Lentoliput Helsinki-Vladivostok & Kazan – Helsinki
- Junaliput: 2 lk Vladivostok – Khabarovsk: 1. lk Khabarovsk – Novosibirsk, 2. lk Novosibirsk – Kazan
- Ohjelmassa mainitut opastetut retket ……………….—.
- Kuljetukset, retket ja ateriat ohjelman mukaan (A-aamupala, L-lounas, I-illallinen)
- Hotellimajoitukset vierailukohteissa……………….—.
- Suomenkielisen matkanjohtajan palvelut……………….—.
- Paikallisten oppaiden palvelut kohteissa……………….—.………….………………..
Hintaan ei sisälly
- Viisumi Venäjälle 88 €————————–
- Matkaohjelman ulkopuoliset ruoat ja juomat
- Juomarahat ———————————–
- Henkilökohtaiset kulut ——————————-
- Travellerin palvelumaksu 50 €——–………………..—————
- Matkavakuutus………………..………………..………………..
Seuraa meitä somessa