Nyt loppuu kiire ja alkaa seikkailu!
Legendaarinen junamatka halki Venäjän, Siperian ja Mongolian on eittämättä yksi maailman hienoimmista junamatkoista ja sen viehätyksen voi kiteyttää vanhan sanontaan: elämä on matka, ei päämäärä.
Trans-Siperian reissu on ainutlaatuinen tapa hidastaa tahtia, elää hetkessä ja nauttia. Junamatkan aikana ehdit tutustua junaelämään, näkemään ja kokemaan jännittäviä kaupunkeja, viehättäviä pikkukyliä, henkeäsalpaavia ja dramaattisia maisemia, ruokaelämyksiä ja traditioita.
Tällä matkalla on ainutlaatuinen mahdollisuus kokea Mongolian upean luonnon lisäksi myös aidon perinteisen elämäntapansa säilyttäneen paimentolaiskansan arkea. Osallistumme vieraanvaraisen perheen yksinkertaiseen paimentolaiselämään kaukana kotipuolen stressistä ja velvollisuuksista.
Siperian lumo ja ihmisten halu toteuttaa tämä huikea junamatka on vain kasvanut viime vuosina. Pienellä hienosäädöllä legendaariselle klassikolle pääsee ryhmässämme matkaan vaikka kukkaro ei lihava olisikaan, koska myös ryhmässä voit valita kummassa luokassa junassa haluat matkustaa. Hyppää mukaan raiteille Siperian Taigaan!
Matkaohjelma
Päivä 1 Helsinki – Moskova
Lähtö Helsingistä makuuvaunuosastossa klo 18.39 Moskovaan.
Päivä 2 Moskova
Tulo junalla suurkaupungin säpinään Moskovaan klo 09.19. Suomeksi opastettu neljän tunnin kaupunkikierros klo 09.00 – 13.00. Kiertoajelun aikana tutustumiskohteita ovat tietysti Kremlin muurin ympäristö, teemme myös kävelyretken Punaisella torilla. Nyky-Moskovan ravintolatarjonta hämmästyttää runsaudellaan . Käymme yhdessä päivällisellä vaikkapa Pelmennaja-kahvilassa. Sateen sattuessa voimme viettää päivän venäläisessä kylpylässä. Illalla lähtö junalla n:o 4 klo 23.55 Moskovasta Ulaanbaatariin makuuvaunuosastossa.
Päivät 2-7 Moskova – Ulan Bator
Junassa iloista, nautittavaa yhdessäoloa ja matkustusta matkustamisen ilosta. Junassa emännöi vaunuemäntä, joka huolehtii matkustajien viihtyvyydestä. Vaunuemänniltä voi ostaa kahvia ja teetä sekä välipalaa pitkillä matkoilla. Suosittelemme silti ottamaan omia eväitä tai käyttämään junan ravintolavaunua. Yhteisestä samovaarista matkustaja voi hakea ilmaiseksi kuumaa vettä, johon voi matkan aikana valmistaa pikakahvia, pikapuuroa, teetä tai pussikeittoja. Useilla asemilla on myös paikallisia mummeleita myymässä esimerkiksi marjoja, leivonnaisia, vihanneksia ja ruokaa.
Päivä 7 Ulan Bator
Saapuminen Ulan Batoriin, kuljetus hotelliin. Lounaan jälkeen kaupunkikierros, jossa tutustutaan seuraaviin paikkoihin:
- Sukhbaatar aukio, joka on Ulan Batorin keskusaukio ja kaupungin sydän. Tunnetaan myös Tsingis-kaanin aukiona.
- Luonnonhistoriallinen museo, jossa käydään läpi eri vuosikymmeniä Mongolian historiaa. Museosta löytyy myös dinosauruksen oikeita luita ja fossiileja.
- Choijin Laman luostarimuseo. Tämän luostarin rakennutti Choijin Lama Livsankhaidav, Mongolian kuninkaan Bogd Khanin veli ja valtakunnan oraakkeli vuosina 1904-1918. Sosialismin aikana luostari muutettiin museoksi ja se säilyi siten hävitykseltä toisin kuin Ulan Batorin suuri temppelialue.
Ulan Batorissa kätevin tapa liikkua on kävellen. Ruuhkat ovat keskustassa kovat ja jalkaisin on turvallista kulkea hyvillä kävelyteillä. Ihana kaupunki, joka on sekoitus uutta ja vanhaa. Käsityöt ja varsinkin Kashmir-villasta valmistetut vaatteet ovat mainioita tuliaisia.
Päivä 8 Tšingis-kaanin jättiläispatsas, Aryapalan temppeli ja Kilpikonnakallio (A, L, I)
Aamupalan jälkeen ajamme kohti maaseutua ja Tereljin kansallispuistoa, jota kuvataan Mongolian kauneimmaksi paikaksi.
Matkalla pysähdymme katsomaan Tšingis-kaanin ratsastajapatsasta, joka on 40 metriä korkea patsas Tšingis-kaanin kunniaksi. Patsas sijaitsee Tuul-joen vieressä ja sen sisällä on museo, joka kertoo Mongolian imperiumin häkellyttävästä historiasta. Patsaan valtavan koon lisäksi sen erikoisuus on sen sisällä kulkevat portaat ja hissi, jolla pääsee ylös katsomaan huikaisevaa aromaisemaa. Jatkamme matkaa kohti Aryapalan temppeliä väistellen tiellä liikkuvia vuohia, lehmiä ja kamelilaumoja. Lounaan jälkeen pientä patikointia Araypalan meditaatiokeskuksen alueella. Kannattaa kavuta Aryapalan temppeliin saakka, jos vain suinkin jaksaa. Matkalla pyöritetään ”elämänsuunta bingoa”, jonka pyörittämät mietelauseet löydät matkan varrelta. Huikeat näköalat ja kaunis vaatimaton, mutta sitäkin tunnelmallisempi on itse temppeli.
Maa on yksi vähiten asutuista ja täällä varsinkin saa olla kauniissa ympäristössä hiljaisuudessa ja omassa rauhassa. Tereljissä asutaan jurttakylässä.
Jurtta on mongolialaisten käyttämä valkoinen ympyränmuotoinen teltta-asunto. Vaikka me puhumme jurtasta, niin paikalliset käyttävät siitä nimeä ger. Jurtta on kuulemma Kirgisialainen ja hiukka erilainen termi ja ja pienempi talo. Gerin runko rakennetaan rimoista ja laudoista, jotka kiinnitetään hevosen häntäjouhista tehdyillä naruilla. Kaikki puiset osat koristellaan. Eristeenä käytetään huovutettua lampaanvillaa. Gerin oviaukko osoittaa aina etelään. Tasankojen yksinkertaisen paimentolaiselämän parasta antia on sen hiljaisuus, stressittömyys ja vapaus. Yöpyminen jurtissa Mongolian upean tähtitaivaan alla. Luonto on Mongoliassa vahvasti läsnä ja shamaanimystiikan voi aistia.
Päivä 9 Terelji (A, L, I)
Aamupalan jälkeen kutsu paikalliseen paimentolaisperheeseenk vieraaksi. Pääsemme maistamaan paikallisten herkkuja ja seuraamaan/osallistumaan heidän päiväänsä.
Mongolit ovat ratsastuskansaa ja hyvä ratsastustaito on täällä kunnia-asia. Sanonnan mukaan lapset oppivat ratsastamaan, ennen kuin kävelevät. Halukkaille mahdollisuus ratsastusretkelle tuuliselle arolle. . Mongolialaiset hevoset ovat pieniä, ponin kokoisia ja erittäin helppoja ratsastaa aloittelijankin. Illalla paluu jurttaleirille, jossa illallinen. Tereljissä on mahtavat maastot myös patikoida.
Lounaan ja illallisen nautimme myös jurttakylässä.
Päivä 10 Paluu Ulan Batoriin (A)
Aamiaisen jälkeen paluu modernisoituvaan Ulan Batoriin.
Pääkaupungin kaupunkikulttuuri on nuorta, mutta äärimmäisen nopeasti taloudellisesti kehittyvää. Ilta vapaata aikaa. Muutaman kilometrin päässä oleva Naran tuul eli black market on näkemisen arvoinen paikka ja sieltä voi tehdä todella edullisia ostoksia.
Ulan Batorin erikoisesta vastakohtien sävyttämästä kaupunkikuvasta saa hyvän käsityksen kiipeämällä kaupungin eteläpuolen kukkulalle, josta aukeaa panoraamanäkymä Ulan Batorin alueelle. Kukkalalla sijaitsee Ulan Batorin tärkeisiin nähtävyyksiin lukeutuva Zaizan-monumentti.
Päivä 11 Ulan Bator – Peking (A)
Kuljetus hotelli – juna-asema. Lähtö junalla No. 24 klo 07.30 Ulan Bator – Peking
Päivä 12 Peking
Trans-Mongolian junamatka päättyy Pekingiin, johon saavumme klo 12.30. Opastus rautatieasemalta neljän tähden Howard Johnson Paragon -hotelliin (n. 5 min).
Vapaata aikaa. Pekingissä kadut ovat siistejä, metro helppokäyttöinen ja ruoka on taivaallista. Majoitus jaetussa 2 hengen huoneessa aamiaisineen.
Päivä 13 Peking (A)
Vapaata omatoimista aikaa Pekingissä, esimerkiksi ostoksien tekemistä tai valinnainen retki esim. Kiinan Muurille (kysy toimistostamme). Illalla yhteinen Pekingin Ankka -illallinen (lisämaksusta).
Päivä 14 Peking (A)
Vapaata omatoimista aikaa Pekingissä. Hutong eli Pekingin perinteiset kapeat kadut ovat näkemisen arvoiset. Hyppäämällä pyöräriksan kyytiin pääset autenttiseen, vanhaan tunnelmaan. Vaihtoehtoisesti retki Kiellettyyn kaupunkiin, Olympiapuistoon tai kesäpalatsiin lisämaksusta.
Päivä 15 Paluu kotiin (A)
Noin klo 07.30 kuljetus Pekingin lentoasemalle. Paluulento AY Peking – Helsinki klo 10.55 – 14.15. Matka on päättynyt.
Kyllä. Vaikka junassa ja sen hyteissä miehet sekä naiset ovat yhdessä, ei se ole este matkalle lähtöön. Lukemattomat yksin matkustavat miehet ja naiset ovat tehneet “Traveller Trans-Siperia”-matkan Siperian halki. ”Hytti 6” Finlandia-palkitun kirjan tapaista matkustamista ei enää ole. Yksinäiset matkaajat voivat pelotta nousta junaan.
Junasta voi nousta asemalaiturille jaloittelemaan ja ostamaan tarjolla olevia tuotteita, mutta matkaa on jatkettava samalla junalla. Jos on omatoimisesti ostanut lipun vain jollekin väliasemista on huolehdittava itse siitä, että jatkolippu on ostettavissa edelleen. Kannattaa asioida aseman lippuluukulla ja varata uusi paikka. Jos jää yön yli väliasemalle yli 72 tunniksi (3 vuorokautta) on Venäjällä rekisteröidyttävä hotellissa tai poliisilla.
Venäjän viisumi kelpaa koko maassa. Jos jostain syystä jää junasta vahingossa, lienee ainoita vaihtoehtoja yrittää ajaa juna kiinni taksilla tms. ja hypätä uudestaan kyytiin seuraavalla asemalla. Näin varsinkin, jos kaikki matkadokumentit ja -tavarat ovat jääneet junaan. Asemalaiturilta ei ole junan pysähtyessä syytä lähteä laituria kauemmaksi.
Mongolian / Kiinan ja Venäjän / Kiinan rajalla vaihdetaan joka vaunuun uudet telit ja akseliparit. Vaihtoaika vietetään omassa vaunussa ja seurataan telien vaihtoa. Vaunu nostetaan hieman ilmaan ja laitetaan uudet “akseliparit” alle. Vaihto johtuu maiden eri raideleveyksistä.
Kyseessä on normaali, ympärivuoden liikennöivä Venäjän, Mongolian tai Kiinan rautateiden juna, jossa matkustavat kaikki muutkin matkustajat.
Ei aivan. Idän pikajuna on hieno luksusjuna turisteille, kun taas Trans-Siperian juna on normaali pitkänmatkan reittijuna. Matkaseura saattaa kuitenkin olla yhtä hyvää ellei parempaakin. Junassa 1. luokan vaunuissa on enemmän tilaa ja hieman leveämmät sängyt kuin 2. luokan vaunuissa. Molemmissa luokissa matkustaminen on sopivaa.
Junan ravintolavaunusta saa ruokaa ja juomaa kohtuullisen hintaan. Ravintolavaunu myy usein myös snackeja, keksiä ym. pikkupalaa. Asemalaiturilta voi ostaa paikallisten ihmisten myyntiin tuomia elintarvikkeita ja juomia. Piirakat, hedelmät, snackit, juomat ja jopa lämpimät ruuat joskus kuuluvat laiturikauppiaiden valikoimiin.
On myös hyvä ottaa omia eväitä mukaan junaan. Esim. murukahvi, pussitee, hapankorput, pähkinät, rusinat, virvoitusjuomat jne. ovat hyviä. Kasvisruokavaliota tai muuta erikoisruokavaliota noudattavien on hyvä varautua omiin eväisiin. Ravintolavaunusta saa pyydettäessä erilaisia annoksia, mutta he eivät aina ymmärrä valinnan mahdollista ehdottomuutta.
Junassa on 1. ja 2. luokka. Hytit ovat samankokoiset, mutta 1. luokan hytissä on kaksi vuodetta ja 2. luokan hytissä on 4 vuodetta. Matkatavaroille on tilaa vuoteen alla tai ylhäällä käytävän päälle menevällä osalla. Rinkka tai kohtuullisen kokoinen matkalaukku mahtuu tähän tilaan.
Saa ravintolavaunusta (PECTOPAH), tai ostettuna joiltain asemilta pysähdysten aikana. Myös oman shampanjan tuonti vaunuun on sallittua. Shampanjan nauttimisessa on kuitenkin noudatettava kohtuutta ja huomioitava kanssamatkustajat. Shampanjan kanssa sopii venäläinen kaviaari (IGRA) hyvin. Paahtoleivästä joutunee tinkimään.
Junan kulkiessa voi polttaa vaunujen päädyissä. Asemalaitureilla (ei Helsingin) saa polttaa.
Juna pysähtyy asemasta riippuen 2 – 30 minuuttia. Junan lähettäjä tai juna ei anna lähtömerkkejä, vaan juna lähtee liikkeelle ilmoittamatta. Junasta voi kaydä asemilla ulkona happihyppelyllä, suorittaa muutama venyttely- ja voimisteluliike ja ostaa suuhunpantavaa paikalliselta yksityisyrittäjältä. Vaunujen henkilökunta näyttää milloin on syytä nousta takaisin vaunuun.
Ei olennaista eroa. Molemmat junat ovat alunperin saksalaista valmistetta, ja rakenteeltaan lähes identtiset. Henkilökunta on tietysti joko kiinalaista tai venäläistä. Kiinalainen juna tekee matkan nopeammin kulkien Mongolian halki. Venäläinen juna kiertää Mongolian Manchurian kautta. Molemmat päätyvät Pekingiin. Juna n:o 2 ajaa Moskovasta Vladivostokiin. Henkilökunnan englannin taito on rajallinen kaikissa junissa Siperian radalla.
Passintarkastajat tulevat junaan tarkastamaan passit ja viisumit. Tulliselvityskaavakkeet jaetaan junassa ja ne annetaan täytettyinä pyydettäessä tullivirkailijalle. Suomen ja Venäjän rajalla tarkastus tehdään junan liikkuessa. Venäjän ja Mongolian / Kiinan rajoilla juna seisoo noin 4-5 tuntia. On hyvä käydä WC:ssä hyvissä ajoin ennen kuin juna tulee rajalle, sillä WC:t suljetaan rajamuodollisuuksien ajaksi. WC:t ovat suljettuina myös asemia ennen ja jälkeen.
Kiinan rajalla junassa vaihdetaan raideleveyden muuttuessa telit. Vaunut nostetaan ilmaan telien vaihdossa. Veturi ja ravintolavaunu vaihtuu rajalla toisenmaalaiseksi.
Pekingistä saa meiltä junalippuja edelleen Shanghaihin, Hongkongiin, Guangzouhun, Chongqingiin tai mihin vain Kiinassa raiteet vievät. Kiinasta voi mennä rajan yli Vietnamin Hanoihin ja edelleen alas Saigoniin eli Ho Chi Minh Cityyn. Vietnamista saa viisumin Laosiin tai Kamputseaan ja taas matka jatkuu!
Miten luetaan venäläistä junalippua (lue vasemmalta oikealle):
junan numero, lähtöpäivä, lähtöaika, vaununumero, junalipun tyyppi;
lähtökaupunki, saapumiskaupunki, junatyyppi;
paikkanumero;
passinumero/matkustajan nimi venäjäksi;
lipun kokonaishinta, saapumisaika; (Moskovan aika.)
Passin pitää olla voimassa vielä 6 kuukautta matkan päättymisen jälkeen. Passissa pitää olla riittävästi tyhjiä lehtiä viisumeita varten. Venäjän ja Kiinan viisumit liimataan passiin.
Ota mukaan Siperian junamatkalle: pieni taskulamppu, korkinavaaja, lusikka, monitoimilinkkarisatsi, (MP3-soitin), talous- ja WC-paperia pari rullaa, WC-istuimen suojapaperia, paljon “Savetteja”, naisille omat hygienia tuotteet, roskapusseja, pelikortit, paperia ja kynä, kumipohjaiset junatossut, pieni pyyhe, eväitä (esim. pähkinöitä ja rusinoita, kuivattuja hedelmiä, korppuja, keksiä, pussikeittoja, oma muki tai kuppi, lusikka ja haarukka), matkavakuutustodistus, viisumit, passi ja varapassikuvia sekä valokopio passista. Pikkulahjoja (karkkia, tupakkaa tms.) annettavaksi junahenkilökunnalle tai tarjottavaksi matkakumppaneille. Junahenkilökunnan kanssa kannattaa heti alusta alkaen solmia hyvät suhteet. Matkatavarat eivat saa virallisesti painaa yli 35 kg / hlö. Matkatavarat pitää myös saada mahtumaan niille varattuun tilaan vaunuosastossa.
Visa- Mastercard-, Amex tms. luottokortit tai suomalainen pankkikortti eivät kelpaa junassa.
Kaikki tarvittavat viisumit on parasta hankkia ennakkoon Suomessa. Venäjän Mongolian ja Kiinan viisumit anotaan a.o. konsulaatista. Viisumiohjeet löytyy sivuston Viisumi osiosta ja sivulta
Passin voimassaoloaikaa tulee olla vielä ainakin 6 kk. Viisumin saantiin pitää varata aikaa n. 5-12 päivää / viisumi.
Kiinan konsulaatti on avoinna ma-pe 09.00-11.30 www.chinaembassy-fi.org
Laosin tai Kambodzan viisumit on viisainta anoa matkanvarrella esim Pekingissä tai Hanoissa, joskin ne saa myös rajoilta /lentoasemalta maahan saavuttaessa. Vietnamissa saa olla 14 vrk ilman viisumia. Tiedot viisumeista tässä ovat epävirallisia. Virallista tietoa saa kustakin konsulaatista. Jos matka peruuntuu jostain syystä, ja viisumit on jo toimestamme hankittu, niin meille maksettua viisumimaksua ei palauteta.
Tervetuloa matkalle Siperiaan, Mongoliaan ja Kiinaan !
Matkan kesto
15 päivää
Hinta
€/hlö
1. luokka, jaetussa 2 hengen huoneessa
€/hlö
2. luokka, jaetussa 2 hengen huoneessa
Seuraavat lähdöt
Useita lähtöjä!
Katso lähtöpäivät painikkeen kautta
Kuvagalleria
Hintaan sisältyy
- Ohjelmassa mainitut 1. tai 2. luokan junaliput Helsingistä Pekingiin
- Hotellit Ulan Batorissa ja Pekingissä
- Jurttamajoitukset Mongoliassa
- Ohjelmassa mainitut kuljetukset, sisäänpääsymaksut, ruokailut ja retket
- Lentolippu Finnairin suoralle lennolle Peking – Helsinki
- Suomenkielisen matkanjohtajan palvelut
- Englanninkielisen oppaan palvelut Mongoliassa ……
Hintaan ei sisälly
- Viisumit Venäjälle, Mongoliaan ja Kiinaan
- Ruokailut …………………………………
- Juomarahat ———————————–
- Retket Pekingissä—————…..———-
- Henkilökohtaiset kulut ——————————-
- Travellerin palvelumaksu 50 €——–………………..—————
- Matkavakuutus………………..………………..………………..
Seuraa meitä somessa