Päivä 1 Lentomatka Sveitsiin, junalla Churiin
Suora lento Zürichiin klo 08.00 – 9.50. Siirrymme Junalla Zürichin keskusasemalle, arvioitu aikataulu 11.15 – 11.25, jonne jätämme matkatavaramme viettääksemme muutaman tunnin kauniissa kaupungissa. Kävelemme Zürichin keskiaikaisessa vanhassa kaupungissa, näemme viehättäviä vanhoja rakennuksia, mm. Zürichin vanhaa poliisitaloa, jossa taiteilija Augusto Giacometin ainutlaatuien taideteos koristaa rakennuksen aulaa. Syömme yhteisen tervetuliaislounaan ja iltapäivällä matkustamme junalla Zürichistä Alppien sylissä lepäävään pikkukaupunkiin Churiin. Chur, joka lausutaan “ko:r” paikallisella murteella, sijaitsee Reinin oikealla rannalla. Sen sanotaan olevan yksi Sveitsin vanhimmista kaupungeista. Vanha keskusta on säilyttänyt suuren osan vanhemmista rakennuksistaan mutkaisilla kujilla, viihtyisillä aukioilla sekä kauniilla taloilla, ja se on suurelta osin vailla autoja. Siellä on myös laaja valikoima ravintoloita ja baareja, kauppoja, museoita ja gallerioita. Kun olemme asettuneet hotelliin, meillä on aikaa kävellä ympäri kaupunkia. (L)
Päivä 2 Albula-Bernina – Tirano
Aamiaisen jälkeen luovutamme huoneet. Churissa junamatkamme etelään alkaa upealla Albula-Bernina-rautatiella, Sveitsin halki ja Alppien yli. Se ei ole ainoastaan Euroopan korkeimmalla sijaitseva junarata, vaan erityistä on myös se, että junat eivät käytä köysiä tai telineitä selviytyäkseen korkeuseroista. Sen sijaan ne etenevät mutkissa ja rauhallinen tahti mahdollistaa henkeäsalpaavista näkymistä nauttimisen pitkään. Vuodesta 2008 lähtien rata on ollut UNESCOn maailmanperintöluettelossa sekä teknisten ja arkkitehtonisten piirteiden ainutlaatuisuuden vuoksi.
Kuljemme henkeäsalpaavan kauniin maiseman halki, pitkin vuorenrinteitä ja siltojen ylitse, samalla kun saamme ihastella upeita näkymiä ikkunoista junaradan kiertyessä ylöspäin. Radan korkein kohta on Ospizio Berninassa 2 253 metriä merenpinnan yläpuolella, hohtavan sinisen Lago Biancon vieressä. Klo 11.01 saavumme 2100 metriä merenpinnan yläpuolella sijaitsevan Alp Grümiin, jossa nousemme pois junasta ja nautimme ihanan lounaan. Ravintola sijaitsee kätevästi asemarakennuksessa, josta on häikäisevä näkymä vuorille, alla olevaan laaksoon ja Lago Palüsin kimalle.
Aterian jälkeen meillä jää aikaa kävelemiseen ennen kuin nousemme taas junaan jatkomatkalle Italiaan. Rauhallisen vauhdin ansiosta meillä on aikaa makustella pohjoisitalialaista tunnelmaa. Iltapäivällä saavumme Tiranon asemalle.
Majoitumme hotelliin, vapaata aikaa. Käytä tilaisuus kävelemiseen ja vuoren juurella sijaitsevasta pikkukaupungista nauttimiseen. Kaupungista löytyy monet hyvät ravintolat ja muistakaa ollaan Italiassa niin jäätelöä on pakko maistaa! (tässäpaikkassa maistettu ja erittäin hyvää: Gelateria Lollipop – Viale Italia, 11 Tirano) (A,L)
Päivä 3 Tirano – Milano – La Spezia
Aamiaisen jälkeen luovutamme huoneet. Matkalla etelään Milanoon matkustamme lähijunalla. Liput ostamme suoraan asemalta. Paikkavarauksia ei tarvita ja meidän on vain astuttava vaunuun. Tämän päivän ensimmäinen matka kestää hieman yli kaksi tuntia ja vie meidät Milanoon huikeiden maisemien ohitse, mm. Lago Como. Milanossa teemme pienen kävelykierroksen sekä Metromatkan matkanjohtajan johdolla, ei ole opastusta. Toisin kuin monet muut Italian kaupungit, joita hallitsee tietty arkkitehtoninen tyyli, Milano on eklektinen ja täältä löydät kaikki aikakaudet renessanssista uusklassismiin. Piazza del Duomolla on Duomo di Milano, maailman toiseksi suurin goottilainen katedraali (suurin Sevillassa). Katedraaliin on sisäänpääsymaksu, ja siellä vieraileminen vaatii pidempiä hetkiä, joten nautimme siitä ulkopuolelta. Piazzalla on myös sisäänkäynti Galleria Vittorio Emanuele II:een, Italian vanhimpaan vielä toiminnassa olevaan galleriaan, jonka arkkitehtuuri viehättää. Ja älkää unohtako luksuskauppoja! Täällä Milanon keskustassa teillä on tilaisuus nauttia lounaa matkanjohtajan kanssa lounaspaikkassa Katedraalin läheisyydessä (omakustanteinen) ennen kuin palaamme päärautatieasemalle. Tällä kertaa matkustamme Intercity-junalla ja noin 3 tunnin kuluttua saavumme La Speziaan. La Spezia on suosittu merenrantakohde, mutta myös tärkeä rautatiepaikka ja erittäin miellyttävä kaupunki, joka tunnetaan museoistaan, arkkitehtuuristaan, hienosta venesatamasta sekä juna- ja veneyhteyksistä Cinque Terren kansallispuistoon. Kirjaudumme sisään hotelliin joka on kivenheiton päästä rautatieasemalta. Vapaa iltaa esim. illalliselle mukavassa osteriassa. (A)
Päivä 4 Cinque Terre, junamatka La Speziasta Roomaan
Aamiaisen jälkeen teemme koko päivän retken Cinque Terren kansallispuistoon. Kahdentoista kilometrin pituisella rannikkoalueella on viisi pientä keskiaikaista kylää Monterosso, Vernazza, Corniglia, Manarola ja Riomaggiore. Näitä kyliä yhdistää yksi Italian kauneimmista rautateistä.
Ennen rautatien rakentamista kyliin pääsi vain mereltä tai aasipolkuja pitkin kallioiden yli. Nämä ovat nykyään suosittuja retkeilyreittejä.
Aamupalan jälken jätämme matkalaukumme hotelliin ja matkustamme yhdessä junalla Vernazzaan, joka on järjestyksessä toinen kylä, jos laske pohjoisesta suunnasta. Se on ehkä kaunein Cinque Terren viidestä kylistä, ja sillä on ominaista keskiaikaiset talot, portaat ja viihtyisät kujat. Katsomme Santa Margherita di Antiochian kirkkoa, joka on rakennettu goottilaiseen tyyliin 1300-luvulla upealla paikalla, kalliolla sataman vieressä sekä Dorian linnaa ja sen vartiotornia upealla näköalalla, joka rakennettiin 1500-luvulla suojelemaan kylää. Omatoiminen lounas Vernazzassa.
Iltapäivällä on aika mennä sinne, minne kaikki tiet vievät ikuiseen Rooman kaupunkiin! Matkalla näemme mm. Carrara-vuoret, ja jos oikein tarkasti kulkiessamme Pisan kaupungin läpi, voimme nähdä Pisan kalteva tornin! Saavumme Rooma Terminin rautatieasemalle, lähellä sijaitsevaan hotelliimme. Huoneiden saamisen jälken syömme yhteisen illallisen hotellin lähellä olevassa ravintolassa (A, I)
Päivä 5 Rooma
Tänään lähdemme kaupunkikierrokselle, jossa tutustumme muinaiseen Roomaan ja pysähdymme mm. Pantheoniin, roomalaiseen pyhäkköön, josta tuli myöhemmin Italian suurmiesten muistomerkki. Jatkamme kulttuurimatkaamme renessanssin ja barokin Rooman läpi ja pysähdymme Piazza Navonalle imeäksemme itseemme ikuisen kaupungin vastustamatonta energiaa.
Loppupäivästä on vapaata aikaa.
Rooma ei koskaan lakkaa kiehtomasta. Hotellimme on kävelyetäisyydellä (15 minuuttia) sekä Colosseumista että Forum Romanumista, ja jos haluat uppoutua historiaan, voit suunnata itsesi ikonisiin nähtävyyksiin. Kävelykierroksella Roomassa kohtaat kiehtovia kirkkoja, upeita palatseja ja kiinnostavia persoonia. Rooman vanhoihin kortteleihin tai suunta Trastevereen, joen toisella puolella olevalle alueelle, jota monet pitävät “todellisena Roomana”. Omatoimiset ateriat Rooman tuhansien ravintoloiden maailmassa! (A)
Päivä 6 Rooma – päivä juna etelään, Taorminaan
Kokoonnumme hotellille hyvissä ajoin ennen lähtöä rautatieasemalle. n. klo 09.00 nousemme lähtevään junaan. Junamatka Taorminaan kestää noin 9 tuntia. (varautukkaa ruokailu+juomista otta mukaan. Usein näillä junilla ei ole ravintolavaunu mutta myyntiautomaatit jotka eivät aina toimi) Matkustamme etelään, Napolin ja Salernon ohi ja alas kohti Calabriaa. Myöhemmin juna kulkee lautalla Messinan salmen yli, joka on nyt yksi harvoista jäljellä olevista junalauttayhteyksistä, kun Ruotsin ja Tanskan linjat Saksaan on suljettu. Jatkamme Sisilian etelärannikkoa pitkin ja poistumme junasta Taorminassa. Asemarakennus on alhaalla, Naxoksen lahden rannalla, kun taas Taormina itse sijaitsee Mont Tauron yläpuolella. Rantojen ja kaupungin välillä kulkee köysirata, mutta me kuljemme linja-autolla matkatavaroidemme kanssa hotelliimme. Yhteinen illallinen. (A, I)
Päivä 7 Taormina, opastettu kävelykierros
Aamupalan jälken tehdän opastettu kävelykierros ja sen pääteksi lounas. Nykyään Taormina tunnetaan parhaiten ihanana lomakaupunkina aurinkoa ja suolaisia kylpyjä kaipaaville, mutta kaupungin historia on pitkä ja kiehtova. Karthagolaiset valloittivat vuonna 396 ekr. alkuperäiskansojen sisilialaisten siirtokunnan ja myöhemmin heitä seurasivat sekä kreikkalaiset että roomalaiset kolonisoijat. Kadut kiemurtelevat vanhan kaupungin läpi, ja niitä reunustavat korkeat, pastellinväriset talot. Corso Umberto -kävelykatu on täynnä kauppoja, baareja ja antiikkiliikkeitä. Nähtävyyksistä tunnetuin on amfiteatteri, joka on luultavasti rakennettu Rooman aikoina antiikin kreikkalaiselle perustukselle. Näkymä keskustasta merelle on tietysti upea, ja lännessä voi nähdä tulivuori Etnan. Loppupäivänä on aikaa tutustua kaupunkiin omatoimisesti tai vaikkapa pulahtaa Välimereen. (tähän aikaan vuodesta voi hyvinkin olla 20 c lämmin merenvesi) (A, L)
Päivä 8 Circumetnea Randazzon kylään, jatkaa Cataniaan, kuljetus hotelliin Cataniassa
Kirjaudumme hotellista aikaisin. Lähetämme matkatavarat tämän päivän lopulliseen määränpäähän Cataniaan, samalla kun itse kuljemme junalla Etnaa pitkin. Ferrovia Circumetnean kapearaiteinen rautatie kulkee lähes täydellisen kiertoradan tulivuoren ympäri, ja se rakennettiin 1870-luvulla yhdistämään vuoren juurella sijaitsevat kylät Cataniaan ja rannikkoon. Rautatie on nykyäänkin tärkeä osa paikallista infrastruktuuria ja kuljettaa sekä ihmisiä että tavaroita molempiin suuntiin. Vaunuja modernisoidaan jatkuvasti, liikenteessä on sekä vanhoja että uusia vaunuja. Vanhojen vaunujen hieman vähäisempää, mukavuutta kompensoi niiden viehätys! Kuljemme junalla vajaat 100 km ja koko junamatka kestää vajaat kolme tuntia, jonka jaamme kahteen vaiheeseen.
Suuri osa maisemista koostuu laavakentistä. Täällä on niukasti viheralueita, jotka tuovat paikoin mieleen kuumaiseman. Tärkeä viljelykasvi alueella on pistaasipähkinä, joten suuri osa vehreydestä on pistaasipuissa. Koska Circumetnea on tärkeä myös tavarakuljetusreittinä, saattaa käydä niin, että matkailija joutuu jakamaan vaunun pistaasipähkinöiden kanssa matkalla. Näkymät ovat upeat. Etna vasemmalla ja vuoret takana toisella puolella.
Jäämme junasta Randazzossa, joka on lähimpänä Etnan huippua. Se on pieni kaupunki, jolla on suuri historia juontaa juurensa antiikista ja 1200-luvulla jopa varustettu omalla armeijalla. Toisen maailmansodan aikana kaupungilla oli tärkeä rooli, kun liittolaiset valtasivat Sisilian Saksan miehitysjoukoilta. Randazzoa on kutsuttu “mustaksi kaupungiksi” mustan laavakiven takia, jota on käytetty vuosisatojen ajan sekä rakennusmateriaalina että talojen yksityiskohtina. Basilica di Santa Maria Assunta on yksi erityisen silmiinpistävistä rakennuksista mustine seinineen ja kirkkaine yksityiskohtineen. Noin kahden tunnin pysähdyksen jälkeen jatkamme matkaa Cataniaan mistä bussi meitä poimii ja vie hotelliin. Yhteinen illallinen (A,I)
Päivä 9 Taormina, kotiin
Varhaisen aamupalan jälken bussi vie meidät lentokentälle. (A)
Huom! Pidätämme oikeudet aikataulun/ohjelman muutoksiin.
https://www.apu.fi/artikkelit/euroopan-upein-junamatka-vie-alppimaisemien-halki
Seuraa meitä somessa