Päivä 1 Helsinki – Moskova
Kokoonnumme Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Lento Helsinki-Moskova klo 11.20 – 13.05. Siirrymme lentokenttähotelliin (Holiday Inn Express Moscow – Sheremetyevo Airport), sisäänkirjautuminen. Lähdemme yhdessä Aeroexpress-lähijunalla Moskovan keskustaan. Palaamme hotelliin.
Päivä 2 Moskova – Vladikavkaz (Pohjois-Ossetia-Alania) – Dargavzin kuolleiden kylä – Vladikavkaz (L, I)
Kävelemme noin 800 metriä hotellista lentoaseman D-terminaaliin. Jatkoyhteys Moskovasta Vladikavkaziin klo 7.50. Saavumme klo 10.40. Lentoasemalta suuntaamme Dargavzin kylään. Ensivaikutelma näyttää keskiaikaiselta kylältä, jonka ruohoa kasvavaa mäkeä koristavat valkoiset talot. Lähempää tarkasteltuna käy selväksi, että paikalla ei ole lainkaan asutusta. Tämä mystinen ja karmiva sekä eristäytynyt paikka on täynnä mysteerejä. Kuolleiden kaupunki on muistutus ihmiselämän päättymisestä ja kulttuurien perinnöstä. Palaamme Vladikavkaziin, hotellimajoitus.
Pävä 3 Vladikavkaz- Dzheyrakh – Magas (Ingušia) (A, L, I)
Tänään matkustamme noin 150 kilometriä, päämäärämme on Magas, Ingušian pääkaupunki. Matkalla vieraillemme Dzheyrakhin kylässä. Näemme tyylikkään puolustustornin sekä Tkhaba-Yerdyn kristillisen kirkon rauniot.
Historian mukaan kylän nimi liittyy arabialaisen komentajan Jarrah-ibn-Abdalah-al-Khakamin nimeen. Hän matkusti vuosina 724–730 Darialin rotkon läpi Pohjois-Kaukasiaan. Hän huomasi paikan strategisen sijainnin hyödyt, josta oli helppo hallita rotkon kautta kulkevia Sillkkitien karavaaneja. Ei ole sattumaa, että tämän paikan ingušinimi – “BI lyatta mottig” – “paikka, jossa armeija seisoi” on säilynyt paikallisessa kansanperinteessä. Saavumme Magasiin, hotellimajoitus.
Päivä 4 Magas – Itum Kale – Groznyi (Tšetšenia) (A,L,I)
Tänään matkustamme noin 80 kilometriä, päämäärämme on Groznyi, Tšetšenian pääkaupunki. Matkalla vierailemme kauniissa Itum-Kalen vuoristokylässä. Kylä on tuhoutunut kolmessa sodassa ja sen asukkaat ovat olleet karkotettuina Stalinin aikana. Kylän kuuluisa nähtävyys on vartiotornit. Legendan mukaan viisaiden neuvosto istui näissä torneissa, joissa kaikkien etnisten yhteiskuntien ylimiehet etsivät totuutta ja oikeudenmukaisuutta. Ei kaukana tornista, oli kivinen kaarisilta. Tornissa ollut vartija hallitsi tietä ja siltaa. Tällä hetkellä vain sillan osat ovat säilyneet. Saavumme Groznyiin, hotellimajoitus.
Päivä 5 Grozny – Kezenoyam järvi (A, L, I)
Aamiaisen jälkeen kävelykierros Groznyssa. Ajamme Argunin laaksoon. Kuuluisassa laaksossa näemme Nikhaloin vesiputouksen ja Ushkaloin tornit. Keskiajalla tornit suojelivat kauppatietä, joka kulki Argunin laaksossa, toimien samalla tullipisteenä. Lounas syödään Tazbichin vuoristokylässä, jonka jälkeen matka jatkuu Kaukasian suurimmalle vuoristojärvelle, Kezenoy-amille. Järvi sijaitsee Tsetsenian ja Dagestanin rajalla. Joidenkin tietojen mukaan osa järvestä kuuluu Dagestanille. Historiaan on kirjattu paljon konflikteja järvestä ja sen ympäröivistä laidunmaista. Neuvostoliiton aikana järvessä harjoittelivat soutajat olympilaisiin. Majoittuminen hotellissa, lähellä järveä.
Päivä 6 Kezenoy-am järvi – Gunibin kylä (Dagestan) (A,L,I)
Tänään matkustamme noin 200 kilometriä (ajomatka 6 tuntia), päämäärämme on Gunibin kylä.
1800-luvulle saakka Gunib oli luonnollisen linnoituksen suojaama pieni vuoristolaiskylä. Nykyään se tunnetaan paikkana, jossa Kaukasian sota päättyi imaami šarnilin antautumiseen vuonna 1859. Vuonna 1862 venäläiset alkoivat rakentaa linnoitusta, josta tuli Gunibin piirikunnan hallinnollinen keskus. Majoitus majatalossa.
Päivä 7 Gunibin kylä (Dagestan) (A, L, I)
Tänään tutustumme upeaan Gunibin vuoristokylään sekä kävelemällä että ajamalla. Vierailemme linnoituksessa, paikallisessa museossa. Majoitus majatalossa.
Päivä 8 Gunib – Kaspian meren rannalla Derbent (A, L, I)
Jätämme vuoristokylän ja lähdemme ajamaan UNESCOn suojelemaan Derbentin kaupunkiin. Ajomatka kestää noin 4 tuntia. Derbent tarkoittaa “suljettua porttia” persian kielellä. 2 500 vuoden ajan se oli linnoitettu kaupunki, jonka ainoana tarkoituksena oli puolustaa Persian valtakuntaa Kaukasuksen vuorten pohjoispuolella sijaitsevilta barbaareilta. Maailman ainoa selvinnyt Sassanid-aikakauden linnake oli 40 km:n muurin päätepiste, joka ulottui Kaspianmerestä vuorille. Meillä on aikaa tutkia linnoitusta, vanhaa kaupunkia, islamilaisia mausoleumeja ja hautakiviä.
Päivä 9 Derbent – Kaspian meren Mahatškala (A, L, I)
Aamiaisen jälkeen käymme Derbentin kaupunginosissa, joita emme päässeet näkemään edellispäivänä.
Sanomme näkemiin Derbentille ja noin kahden tunnin ajomatkan jälkeen saavumme Kaspianmeren rannalla sijaitsevaan Mahatškalaan, Dagestanin pääkaupunkiin. Mahatškalassa on Venäjän ainoa ympäri vuoden toimiva Kaspianmeren kauppasatama.
Päivä 10 Mahatškala – Moskova – Helsinki (A)
Aamiaisen jälkeen kuljetus Mahatškalan lentoasemalle. Lento Mahatškala – Moskova klo 12.10 – 15.00. Jatkoyhteys Helsinkiin klo 18.20 – 20.10.
Seuraa meitä somessa