Tadžikistan ja Afganistan 2.-12.10.2024
Päivä 1: Lento Suomesta Keski-Aasian sydämeen
Kokoonnumme Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Lento Helsinki-Istanbul klo 12.30 – 16.10. Jatkoyhteys Tadžikistaniin pääkaupunkiin Dushanbeen klo 18.35.
Päivä 2: Saavumme Dushanbeen
Saavumme klo 01.10. Rajamuodollisuuksien jälkeen kokoonnumme ryhmän kanssa ja kuljetus hotellille, jossa aikainen check-in. EU:n kansalaiset eivät tarvitse viisumia.
Noin klo 12.00 alkaa tutustumiskierros Dushanbessa. Kierroksen aikana teemme useita pysähdyksiä, poistumme bussista mm. Ismail Samanin patsaalla, joka on yksi Dushanben vaikuttavimmista ja moderneista monumenteista. Tämä muistomerkki pystytettiin vuonna 1999 Samanidien dynastian 1100-vuotisjuhlan kunniaksi.
Näemme kansakuntien palatsin edessä lipputangon, joka oli 165 metrisenä maailman korkein lipputanko valmistumisestaan vuonna 2011.
Vieraillemme kansallismuseossa. Museo sijaitsee vaikuttavassa modernissa rakennuksessa, jossa on elliptinen katto ja jättimäinen atrium. Kokoelma koostuu kolmesta pääosastosta – luonnonhistoriasta, arkeologiasta ja nykytaiteesta. Tärkeimpiä näyttelyesineitä ovat muinaisen Penjikentin seinämaalaukset ja upea 1000-luvun puinen mehrab (moskeijarukouspaikka), joka löydettiin Aynin läheltä. Museo ei ole vain muinaisten ja harvinaisten monumenttien arkisto, vaan myös Tadžikistanin kansan muinaisen historian paikka.
Vierailu Mehrgon basaarilla. Yli 10 000 neliömetrin ja 3 kerroksinen ylellinen basaari muistuttaa paljon enemmän palatsia kuin tyypillistä karkeaa basaaria. Moderni basaari on saanut inspiraationsa kuuluisasta silkkitien arkkitehtuurista, ja siinä on koristeelliset reunalistat, suuret kaaret ja monia islamilaisen tyylin piirteitä. Virallisesti rakennuksen tarkoitus oli toimia vain pääkaupungin keskeisimpänä kauppapaikkana, mutta Tadžikistanin hallituksen silmissä se on myös arkkitehtoninen saavutus, joka nosti syntyvän maan kansallista ylpeyttä.
Yöpyminen Atlas**** tai vastaavassa hotellissa. (A,L,I)
https://dushanbehotels.ru/eng/hotel/atlas.html
Päivä 3: Dushanbe-Sher Khan Bandar-Konduz (270 km, noin 7 tuntia)
Dushanbesta ajamme ensimmäiset 181 km (4 tuntia) Tadžikistanin ja Afganistanin Sher Khan Bander rajalle.
Rajamuodollisuudet: passin tarkastus, viisumin saamisen prosessi (saamme rajalla), lupien saaminen ja rekisteröinti. Jatkamme ajamista Konduz kaupunkiin. Konduz on paitsi kaupunki ja maakunta, myös alueen poikki virtaava joki. Konduz alkoi esiintyä omalla nimellään timuridien kaudella. Babur käytti sitä tukikohtanaan tehdessään epäonnistuneita yrityksiä vallata alueita Amudarjan takana. Nykyinen Pohjois-Afganistan alkoi turkkilaistua, ja lopulta aluetta hallitsivat monet pienet uzbekkien perustamat ruhtinaskunnat. Vierailu Kunduzin basaarilla.
Yöpyminen Kunduz hotellissa. (A,L,I)
Päivä 4: Kunduz-Faizabad (238 km, 5 tuntia)
Varhaisaamiaisen jälkeen, lupien saamisen jälkeen, ajamme Badakshanin maakuntaan. Matka kulkee Takharin maakunnan kautta, jossa nautimme lounaan ja vieraillemme basaarilla.
Illansuussa saavumme Faizabadiin, majoitus Qasri Kokcha hotellissa. Kaupungin korkeus merenpinnasta on noin 1200 metriä. (A,L,I)
Päivä 5: Faizabad-Sultan Ishkashim (151 km, 4-5 tuntia)
Aamiaisen jälkeen ja Sultan Ishkashimiin pääsylupien saamisen jälkeen tutustumiskierros Faizabadissa.
Nykyisen Faizabadin alueella on ollut asutusta jo pitkään. Historiallisesti se on ollut useamman Yarkandista (Mannerheimin Aasian matkapäiväkirjan suomennoksesssa) ja Intiasta saapuvien karavaanireittien yhtymäkohta.
Matkalla pysähdymme Bahrak kaupunginosassa jossa nautimme lounaan.
Kotimajoitus Samad’s Guesthousessa. (A,L,I)
Päivä 6: Sultan Ishkashim-Ishkashim (rajan ylityspaikka Tajikistanin puolella)-Langar (130 km, 6 tuntia)
Aamiaisen jälkeen käymme basaarilla ja muutamissa historiallisissa kohteissa, jonka jälkeen ajo rajalle.
Matkalla tutkimme Wakhanin käytävää. Käytävä luotiin 1800-luvun suuren maailmanpoliittisen pelin aikana erottamaan brittien ja Venäjän hallitsemat alueet toisistaan. Alueella on noin 10 000 asukasta, ja sen väestö koostuu wakheista ja kirgiiseistä. Käytävän pituus on noin 210 kilometriä, ja sen leveys vaihtelee 20–60 kilometrin välillä. Alue kuuluu Hindukushin vuoristoon, ja sen korkein kohta alueen itärajalla on 4 293 metriä merenpinnasta. Hindukušin kohtaavat Wakhanin käytävän alueella Karakorum ja Pamir.
Matkalla Langariin avautuvat huikeat maisemat, Karl Marxin (6 723 m) ja Fredrikh Engelsin (6 180 m) huiput. Yöpyminen Yodgor majatalossa. (A,L,I)
Päivä 7: Langar-Horog (260 km, 7-8 tuntia)
Ajamme Horogiin, Vuoristo-Badakshanin autonomisen alueen pääkaupunkiin.
Suomalaisen kenraali Kaarlo Kivekkään elämästä kaksi vuosikymmentä kului Venäjän Turkestanissa. Siellä hän palveli noin kymmen vuotta vaikeissa olosuhteissa Afganistanin rajaseudulla, jossa Pamirin tadzikit muistavat hänet edelleen oikeudenmukaisena hallintopäällikkönä ja pääkaupunki Horogin perustajana.
Kaupunki sijaitsee syvässä rotkossa, noin 2000 metriä meren pinnasta Panj, Gunt- ja Shahdara-jokien yhtymäkohdassa. Kaupungin keskustan läpi kulkee Pamirin valtatie. Tadžikistanin puolella tie on asfaltoitu. Talot on rakennettu käyttäen lasia sekä metallia ja kyläläisillä on sähköt. Afganistanin puoli on edellisen täysi vastakohta ja vain 100 metrin päässä tie on vain aasien polku ja rakennukset on tehty puusta ja savesta. Yöpyminen Lal Inn*** hotellissa. (A,L,I)
Päivä 8: Khorog-Kalai–Khumb (260 km, 7-8 tuntia)
Jatkamme ajamista etelään, Kalai-Khumbia kohti, Pamirin alueelle. Tämän alueen konservatiivisuuden voi huomata paikallisten pukeutumistyylistä ja pitkissä parroista, mutta ihmiset ovat vieraanvaraisia ja ystävällisiä. Vieraillemme useissa nähtävyyksissä matkan aikana. Yöpyminen Karon*** hotellissa. (A,L,I)
Päivä 9: Kalai–Khumb-Tavildara-Dushanbe (300 km, 6-7 tuntia)
Jatkamme ajamista maan pääkaupunkiin. Teemme useita pysähdyksiä matkan aikana mm Tavildaran kylässä. Illansuussa saavumme Dushanbeen. Yöpyminen Atlas**** hotellissa. (A,L,I)
Päivä 10: Vapaata aikaa Dushanbessa
Opas ja kuljetus ovat saatavilla tarvittaessa.
Päivä 11: Lentomatka kotiin
Kuljetus lentoasemalle. Lento Dushanbe-Istanbul klo 03.10 – 06.25. Jatkoyhteys Helsinkiin klo 08.05-11.35.
Matkan hinta 3 590€, 1hh lisämaksu 255€
Seuraa meitä somessa